AVG: wat moet ik ermee?

Door: Anke Lemmens op 17/05/2018 om 16:00:00


Het kan je bijna niet ontgaan zijn, dat de AVG eraan komt. Een nieuwe wet om de privacy van internetgebruikers te waarborgen. Dit heeft niet alleen invloed op grote bedrijven, maar ook op kleine ondernemers en bijvoorbeeld verenigingen. Ik krijg veel vragen van klanten over deze nieuwe wet. Alle websites die ik maak ‘draaien’ op Abayo en het goede nieuws is dat deze sites AVG-proof zijn. 
 

Waarom AVG-proof?

De medewerkers van Abayo hebben meerdere trainingen gehad over de nieuwe wet en hebben op basis daarvan de systemen up-to-date gebracht. Ook zijn de voorwaardes aangepast en herschreven en is de klantinformatie goed afgeschermd (of verwijderd). Voor de zekerheid is de beveiliging nog eens goed nagelopen en is de opslag van klant-data extra safe gemaakt. Ook zijn er protocollen aangemaakt voor als een klant gegevens wil verwijderen. Kortom: Abayo is klaar voor de nieuwe wet.
 

Help, ik heb een antwoordformulier op mijn website!?

Geen paniek, Abayo slaat de gegevens van een website-bezoeker die een formulier invult niet op. Wel is het zo dat de e-mailadressen tijdelijk worden bewaard, maar na een week wordt dit alles weer verwijderd. Ook worden via de formulieren alleen de echt nodige gegevens aangevraagd en niet bijvoorbeeld als extraatje de adresgegevens. Want dat laatste mag straks niet meer. 
 

Better safe than sorry 

Alle websites die Big Bang Brands gemaakt heeft met een contactformulier, krijgen voor 25 mei het benodigde SSL-certificaat. Ook zijn er nieuwe regels als het gaat om cookies, als je een webshop hebt krijg je voortaan een pop-up bericht te zien. Je bent verplicht een privacyverklaring op te stellen, dit is echter een standaard-verklaring vanuit Abayo. Kortom: je website voldoet aan alle gestelde eisen. 

~ Anke


;